Support

Behöver du hjälp med någonting? Nedan hittar du svar på de vanligaste frågorna till vår support.

Ansluta och öppna låset

Att knacket fungerar dåligt kan ha olika orsaker:

  • Låset har inte inställningen “Knacka för att öppna”. Denna inställning kan ändras i appen av administratör.
  • Du försöker knacka innan appen hunnit ansluta till låset – testa att vänta ca 10–15 sekunder innan du knackar på lådan.
  • Du knackar i för snabb takt – knacka med ca 0,5 sekunder mellanrum.
  • Lådan skramlar för att luckan inte sitter tight, viket gör att den registrerar fler än tre knack.
  • Telefonens Bluetooth® har stängts av
  • Ett bra sätt att testa att knack fungerar som det ska är att ha appen öppen, så du ser att den faktiskt ansluter till låset. När den sedan är ansluten så testar du att knacka istället för att trycka på knappen i appen. På det sättet kan du skilja på om problemen beror på anslutning eller hur du knackar på lådan eller ex om lådan är skramlig och registrerar extra knack pga detta.

Iphone- specifika orsaker:

  • Apple stänger av bakgrundsaktiviteten pga telefonspecifika anledningar. Detta händer ganska sällan på iPhone men det är Apple som styr över hur länge en app kan vara aktiv i bakgrundsläge. Vår bedömning är att detta är ganska ovanligt.
  • Appen har hårdstängts (gäller Apple). Om du drar appen uppåt från app-bläddrar-menyn stängs bakgrundsläget av, oavsett om du godkänner att appen ska fungera i bakgrunden. Inside the box-appen behöver alltid vara igång för att leta efter ditt lås. Det drar inte mycket ström i bakgrundsläge så låt den vara igång så kommer du inte uppleva dessa problem..
  • Om du upplever att appen inte ansluter som den ska kan du testa att slå på ”Felsökningsnotiser” som talar om för dig när du är ansluten och när du kopplar bort från lådan, när appen arbetar i bakgrunden. När appen är ansluten och du fått notis om detta så ska det gå att knacka på lådan för att öppna, annars se över övriga inställningar, hur du knackar och att det är tyst före och efter knacket påbörjas och avslutas samt att säkerställa batterinivå och att låset går att öppna med hjälp av appen.

Andriod-specifika anledningar:

  • Telefontillverkaren stänger av bakgrundsaktiviteten pga telefonspecifika anledningar, framförallt pga batterioptimering. På många modeller kan du stänga av batterioptimeringsläget för just Inside the box (det drar inte mycket batteri) under inställningar i din Android-enhet. Om telefonen har batterioptimering påslagen är vår bedömning att det är svårt att få appen att hålla i bakgrunden under lång tid.
  • Appen har inte platsåtkomst “Tillåt alltid” (gäller endast Android). Gå till inställningar på din telefon för att kontrollera (Inställningar> Appar> Inside the Box> Behörigheter> Plats).

Om din telefon inte ansluter till låset trots att du står inom räckhåll för Bluetooth® så finns det några saker du kan göra:

  • Säkerställ att Inside The Box har rätt behörigheter (Bluetooth®). Kolla detta i telefonens Inställningar> Appar> Inside the Box> Behörigheter.
  • Hårdstäng appen och öppna igen
  • Stäng av och sätt på Bluetooth®

Om detta inte löser problemet, skicka dina loggar till oss. Detta gör du i appen > hjälp och kontakt > felsök.

Om säkerhetsläget är ställd till ”knacka för att öppna” kan detta vara orsaken till att det låser sig även om det är satt i alltid öppet läge. När låset registrerar knack kommer det att låsa sig, och i vissa fall kan detta ske när man öppnar och stänger luckan, eller om luckan glappar så den slår mot brevlådan om det blåser eller om den får en stöt. Åtgärda detta genom att stänga av ”knacka för att öppna” som säkerhetsläge, alternativt justera luckan så den sitter tajt mot brevlådan.

Om detta inte löser problemet så kan du skicka dina loggar till oss så vi kan kolla vad som går snett. Du skickar loggarna genom att gå in i appen > hjälp och kontakt > felsök.

Så länge låset är i låst läge kan du alltid öppna det med nyckel. Dock är det viktigt att komma ihåg att man inte kan lämna låset upplåst med nyckeln, utan alltid-öppet-läge måste ställas in i appen. Detta är av anledning att budet ska kunna låsa din brevlåda efter lämnat paket.

När låset kommer i fabriksläge måste det slås på för att aktivera låsmekanismen, användning av nyckel innan låset slagits på (on/off reglaget under batteriluckan) är gjort kommer inte att fungera

På Androidtelefoner som använder Android 8.0 (Oreo) eller senare så kommer Android att informera dig om appar som körs i bakgrunden. Detta krävs för att kunna använda “Knack”-funktionaliteten utan att öppna appen.

Du kan stänga av denna notifikation och fortfarande använda funktionen. Inställningarna kan skilja sig lite beroende på vilken version av Android du använder. Men målet är att ändra appens inställningar inne i Android. Tyvärr kan vi inte ändra detta från appen utan användaren måste göra en aktiv handling själv att stänga av notifikationen.

– Leta upp Inside the Box-appen bland dina appar

– Tryck och håll ned på ikonen och tryck på det lilla “i” symbolen som dyker upp

– Gå till Aviseringar> Aviseringskategorier

– Stäng av “Anslutning i bakgrunden”

Lås och batteri

Om motorn med tiden låter trött/seg är det förmodligen batterierna som har blivit svaga. Detta kan märkas extra tydligt och ske fortare när det är kallt ute.

Byt till 4 st nya AAA alkaliska batterier.

Om låset mot förmodan har frusit beror det förmodligen på att det har sipprat in vatten in i låset.

  1. Öppna låset med din nyckel.
  2. Öppna upp ytterplastkåpan och skruva av innerkåpan.
  3. Titta på sprinten och försök lokalisera eventuellt smuts/fukt/vatten/is.
  4. Rengör sprint (blås, peta med något smalt, torka bort eventuellt vatten etc.)
  5. Smörj med ett låsfett.
  6. Sätt tillbaka allting.
  7. Se till att din brevlåda är tät överallt.

Om dina batterier börjar ta slut så får du en notis via mail och i appen, samt en varningstext i appen. Detta sker efter en viss nivå i batterierna. Värt att komma ihåg är att varningen kommer innan låset slutar fungera, så det bästa är att ha koll på var du lagt din nyckel och fortsätta använda låset så länge motorn fortsätter orka öppna, och när det inte längre är möjligt byter du mot nya.

Du byter genom att öppna batteriluckan genom att försiktigt loss det snäppe som sitter i överkant. Sedan fälla ner luckan och ta ut batterierna.

Batterier av bra kvalitet är mycket viktigt för att låset ska fungera, då motorn behöver mycket spänning en kort period, vilket gör att ett av fyra batterier som inte fungerar tillfredställande kommer att leda till att låset inte fungerar.

Låset fungerar både med AAA litiumbatterier och alkaliska batterier. Dock fungerar ej uppladdningsbara batterier.

Batterier har olika kvalitet och livslängd, vilket gör att vissa batterier håller bättre än andra. Det finns också batterier som går sönder av temperaturförändringar pga felaktiga inre spänningar i batterierna. Det är därför bra att testa batterier från olika märken för att se om det blir skillnad.

Om du testat flera olika batterier av olika slag och dessa tar slut väldigt fort finns det risk att någon komponent i låset gått sönder, vilket kan leda till att strömförbrukningen ökar markant. Det är inte vänligt att det inträffar, men I dessa fall behöver du höra av dig till support@insidethebox.se för att få hjälp, och en reservdel kan då behöva skickas ut för att lösa det hela.

Installation

För att lösa detta problem är det bra att veta hur låsningen är konstruerad. När du låser upp med appen eller knackning på luckan så trycker motorn ner en låssprint som gör att vredet går att vrida. Efter 10 sekunder åker sprinten upp igen och hakar i hålet som finns på vredet, nu är det låst och går inte att vrida.

Om du kan vrida vredet trots att låssprinten är i låst läge beror det på att den inte har hakat i hålet på vredet. Oftast handlar det om att vredet inte har kommit tillräckligt långt in. Då kan du testa att ta bort packningen som sitter innan muttern och sedan montera ihop allt igen (var noga med att dra åt allt ordentligt).

Om sprinten ändå inte hakar i hålet på vredet kan du skriva ett meddelande till support@insidethebox.se så skickar vi ett anpassat vred, som är framtaget för att kunna tryckas in längre.

Vi brukar rekommendera att använda regeln som sitter på det gamla låset. Om den inte passar och du behöver använda våra reglar är det bra att jämföra reglarna och välja den som är mest lik den gamla.

Det händer ibland att regeln sitter för tajt och det går inte/blir trögt att låsa. Man kan då testa att sätta medföljande bricka innan regeln så den kommer ut litegrann.

Om det går att låsa men luckan glappar, sätt då en distans på kanten av luckan. Distansen kan förslagsvis vara en tillklippt möbeltass eller liknande.

Om det inte går att låsa över huvudet taget med någon av reglarna, försöka identifiera var det är någonstans den tar i och modifiera sedan regeln. Det kan innebära att du behöver såga/fila regeln till lagom längd.

Hör av dig till support@insidethebox.se om du behöver hjälp.

Installationen sker precis som vanligt förutom att låset måste placeras med en 90 graders rotation.

Luckan som låset fästs mot kan inte vara mer än 3 mm tjock, därför kan du inte installera på dubbelplåtad lucka. Låset måste fästas på insidan av den yttre plåten vilket innebär att du kommer behöva klippa upp inre plåten efter låsets form. Detta kan man göra relativt simpelt med vanlig plåtsax eller annat lämpligt verktyg.

ritning av digitalt brevlådelås

Om hålet på luckan som låset ska fästas genom är för litet behöver du fila upp det till rätt storlek. Det görs enkelt med en helt vanlig rundfil/fyrkantsfil.

Övrigt

Detta gör du enkelt genom att ta bort alla befintliga accesser utom din egen från låset. Sedan lägger du till en ny admin access på nya ägaren som ska flytta in. Sedan kan du ta bort din egen access också, och du har nu lämnat över ägarskapet till denna person.

Inga konstigheter! Montera av låset från gamla lådan och installera det på den nya. Gå sedan in i appen och klicka på ditt lås > redigerarpennan i höger hörn. Där kan du ändra lådans mått (utsida och öppning).

Om du väljer att avsluta ditt konto och du är den enda administratören för låset kommer du få information om att låset kommer att bli obrukbart. Om låset är trasigt kan det sedan lämnas till återvinning. I övriga fall, säkerställ att någon annan kan ta över låset (se frågan ang. flytt).

Gateway

Dessa funktioner blir nya med din gateway:

  • Lås upp på distans
  • Dela länkaccess via webben
  • Realtidsrapporter från låset
  • Anpassade låsinställningar
  • Du har fått post-notis
  • Koppling till smarta hem (kommer snart)

Läs mer om varje funktioner och hur de fungerar här.

För att notiserna ska fungera som tänkt är det viktigt att ditt lås har den senaste versionen av firmware. Du kan kolla vilken version ditt lås har genom att gå in i appen > Lås och access > Mina enheter. Klicka på ditt lås och titta efter Låsversion. Du ska ha0-rc 3.6.9 (Senaste). Om du inte har den versionen måste du uppdatera ditt lås vilket du gör genom att gå nära ditt lås med telefonen och appen öppen. När telefonen ansluter till låset dyker en uppdatering upp. Klicka på den och stanna kvar vid lådan tills att uppdateringen är klar, det tar ca 5 sek – 1 minut. Uppdateringen innehåller nya rutiner för accelerometern som är det instrument som används för att känna av aktivitet vid lådan och således trigga en notis till dig.

OBS. Den nya firmaware-uppdateringen (uppdatering till låset) blir tillgänglig först efter att gatewayen har aktiverats.

Notisen kommer 1 minut efter att aktiviteten registrerats för att vi säkert ska veta att det inte är du eller någon annan i hushållet som är och tömmer lådan. Om det sker en upplåsning inom en minut efter att accelerometern har registrerat aktivitet så kommer ingen notis att gå ut. Om ingen upplåsning har gjorts skickas notisen ut.

För den som låser upp med nyckel kommer notiserna att gå ut även om det är du själv som tömmer lådan pga att vi inte kan se upplåsningar som görs med nyckeln och tolkar istället aktiviteten som att du har fått post.

Om du inte kan låsa upp på distans beror det på att gatewayen har tappat kontakt med antingen Wifi eller lås. Du kan se på de tre lamporna som sitter på gatewayen i vilken status gatewayen befinner sig i. I medföljande manual kan du läsa vad respektive lampa betyder och vad de olika färgerna indikerar. Du kan även öppna manualen här.

Om gatewayen har tappat kontakt med wifi eller lås rekommenderar vi att hitta ett annat ställe att placera gatewayen på. Testa exempelvis en våning upp/ner, ett annat fönster/rum etc.

Lokala tjänster

Paketleverans

Om Inside The Box inte dyker upp som leveransalternativ hos exempelvis Apotea så kan det bero på att du inte använder samma mailadress som du registrerat på Inside The Box.

En missad leverans kan bero på flera saker:

  • Paketet är för stort
  • Batterierna är slut (kan ej öppna)
  • Leveransen är inte beställd korrekt

I enstaka fall kan budet missa att det är en Inside The Box leverans och då inte lämna paketet inuti lådan. Vi ser allvarligt på misslyckade leveranser och uppmärksammar varje miss i kontinuerlig kontakt med budet.

Det ser olika ut beroende på vilken transportör du väljer, antingen dyker Inside the Box upp som leveransalternativ i checkouten, eller så väljer du det när du ger instruktioner till budet (DHL).

Returupphämtning

För att kunna skicka en retur krävs det att du har en retursedel från Postnord eller DHL. Inside The Box erbjuder i dagsläget endast upphämtning.

Tvätt

Din personliga kemtvättsbutik precis utanför dörren, direkt via din smarta låda! Inte dyrare än vanliga kemtvättspriser. Ge dina kläder bästa behandling. Välj vilka plagg du vill få kemtvättade i Inside The Box-appen, lägg i lådan, kläderna kommer sedan tillbaka rena och strukna, hängda på din ytterdörr!

Priserna är inte dyrare än en vanlig kemtvätt, exakt vilka priser som gäller kan du se via appen genom att klicka på tvätt-ikonen.

Hör av dig till Inside The Box-supporten om du inte blir nöjd med din tvätt! Vi gör alltid vårt yttersta för att du ska känna dig nöjd. Dessutom har Lavatvätt en Nöjd kund-garanti där de gör en omtvätt utan kostnad om du inte är nöjd.

Som vanligt är det kvalitet som går först om vi ska inleda ett samarbete med någon. Vi vet att vi har kräsna villakunder, så därför har vi på Inside The Box testat olika tvätterier runt om i Stockholm och hittade till slut
Lavatvätt som höll måttet med råge. Vi vågar lova att dina kläder faktiskt aldrig varit så rena och fina som efter en tur från din låda och tillbaka. De förbehandlar alla fläckar och tvättar i specialbyggda miljövänliga maskiner. Lavatvätt är effektiva, proffsiga, hållbara och har en väl utbyggd logistiklösning.

Det är faktiskt inte så noga. En vanlig plastpåse med en liten PostIT-lapp/tejpbit för att skriva kod (som man får i appen efter färdig beställning). Det är tvätteriet själva som hämtar tvätten, och de hanterar din tvätt varsamt från upphämtning och levererar tillbaka på galge på dörren.

Skicka paket - med förköpt fraktsedel

Har du sålt en pryl via en sajt för cirkulär handel (såsom Tradera, Blocket etc) och fått en PostNord-fraktsedel. Nu slipper du ta dig till ombudet för att lämna paketet, skicka istället paketet direkt från din brevlåda!

Du beställer upphämtning av paketet via appen.

Nej, du kan sälja din pryl på vilken plattform som helst. Så länge du har fått en fraktsedel från PostNord så kan du få ditt paket upphämtat.

Du får informationen från plattformen där varan sålts. Exakt hur du får informationen skiljer sig mellan olika plattformar. Om ditt paket ska lämnas på PostNord ombud så kommer du kunna beställa en upphämtning.

En upphämtning kostar 29kr.

Till en början så kan vi inte erbjuda upphämtning varje dag. Paket hämtas en dag i veckan. Vilken veckodag beror på vart du bor, exakt vilken dag paket kommer hämtas upp hos dig kan du se i appen under Skicka paket-ikonen.

Ju fler i ditt område som använder Inside The Box desto fler tjänster, transportörer och fler upphämtningsdagar kan vi erbjuda.

Hittar du inte svar på din fråga? Kontakta oss här!

Eller skicka ett mail till support@insidethebox.se