Support
Behöver du hjälp med någonting? Nedan hittar du svar på de vanligaste frågorna till vår support.
Öppna låset
Att knacket fungerar dåligt kan ha olika orsaker:
- Telefonens Bluetooth® har stängts av och på medan appen varit nedstängd.
- Appen har inte platsåtkomst “Tillåt alltid” (gäller endast Android). Gå till inställningar på din telefon för att kontrollera (Inställningar> Appar> Inside the Box> Behörigheter> Plats).
- Låset har inte inställningen “Knacka för att öppna”. Denna inställning kan ändras i appen av administratör.
- Du försöker knacka innan appen hunnit ansluta till låset – testa att vänta ca 10–15 sekunder innan du knackar på lådan.
- Du knackar i för snabb takt – knacka med ca 0,5 sekunder mellanrum.
- Luckan glappar – om luckan inte sitter tajt mot brevlådan när den är stängd kan det orsaka störningar i knackningen. Luckans slag mot brevlådan kan uppfattas som knack och förstöra rytmen/frekvensen
Om din telefon inte ansluter till låset trots att du står inom räckhåll för Bluetooth® så finns det några saker du kan göra:
- Säkerställ att Inside The Box har rätt behörigheter (Bluetooth®). Kolla detta i telefonens Inställningar> Appar> Inside the Box> Behörigheter.
- Hårdstäng appen och öppna igen
- Stäng av och sätt på Bluetooth®
Om detta inte löser problemet, skicka dina loggar till oss. Detta gör du i appen > hjälp och kontakt > felsök.
Om säkerhetsläget är ställd till “knacka för att öppna” kan detta vara orsaken till att det låser sig även om det är satt i alltid öppet läge. När låset registrerar knack kommer det att låsa sig, och i vissa fall kan detta ske när man öppnar och stänger luckan, eller om luckan glappar så den slår mot brevlådan om det blåser eller om den får en stöt. Åtgärda detta genom att stänga av “knacka för att öppna” som säkerhetsläge, alternativt justera luckan så den sitter tajt mot brevlådan.
Om detta inte löser problemet så kan du skicka dina loggar till oss så vi kan kolla vad som går snett. Du skickar loggarna genom att gå in i appen > hjälp och kontakt > felsök.
Så länge låset är i låst läge kan du alltid öppna det med nyckel. Dock är det viktigt att komma ihåg att man inte kan lämna låset upplåst med nyckeln, utan alltid öppet läge måste ställas in i appen. Detta är av anledning att budet ska kunna låsa din brevlåda efter lämnat paket.
Låset
Om motorn med tiden låter trött/seg är det förmodligen batterierna som har blivit svaga. Detta kan märkas extra tydligt och ske fortare när det är kallt ute.
Byt till 4 st nya AAA alkaliska batterier.
Installation
För att lösa detta problem är det bra att veta hur låsningen är konstruerad. När du låser upp med appen eller knackning på luckan så trycker motorn ner en låssprint som gör att vredet går att vrida. Efter 10 sekunder åker sprinten upp igen och hakar i hålet som finns på vredet, nu är det låst och går inte att vrida.
Om du kan vrida vredet trots att låssprinten är i låst läge beror det på att den inte har hakat i hålet på vredet. Oftast handlar det om att vredet inte har kommit tillräckligt långt in. Då kan du testa att ta bort packningen som sitter innan muttern och sedan montera ihop allt igen (var noga med att dra åt allt ordentligt).
Om sprinten ändå inte hakar i hålet på vredet kan du skriva ett meddelande till support@insidethebox.se så skickar vi ett anpassat vred, som är framtaget för att kunna tryckas in längre.
Vi brukar rekommendera att använda regeln som sitter på det gamla låset. Om den inte passar och du behöver använda våra reglar är det bra att jämföra reglarna och välja den som är mest lik den gamla.
Det händer ibland att regeln sitter för tajt och det går inte/blir trögt att låsa. Man kan då testa att sätta medföljande bricka innan regeln så den kommer ut litegrann.
Om det går att låsa men luckan glappar, sätt då en distans på kanten av luckan. Distansen kan förslagsvis vara en tillklippt möbeltass eller liknande.
Om det inte går att låsa över huvudet taget med någon av reglarna, försöka identifiera var det är någonstans den tar i och modifiera sedan regeln. Det kan innebära att du behöver såga/fila regeln till lagom längd.
Hör av dig till support@insidethebox.se om du behöver hjälp.
Installationen sker precis som vanligt förutom att låset måste placeras med en 90 graders rotation.
Luckan som låset fästs mot kan inte vara mer än 3 mm tjock, därför kan du inte installera på dubbelplåtad lucka. Låset måste fästas på ytterplåten vilket innebär att du kommer behöva klippa upp innerplåten efter låsets form. Detta kan man göra relativt simpelt med vanlig plåtsax.
Om hålet på luckan som låset ska fästas genom är för litet behöver du fila upp det till rätt storlek. Det görs enkelt med en helt vanlig rundfil/fyrkantsfil.
Övrigt
Detta gör du enkelt genom att ta bort alla befintliga accesser från låset. Sedan lägger du till en ny admin access på nya ägaren. Sedan kan du ta bort din egen access också, och du har nu lämnat över ägarskapet till denna person.
Inga konstigheter! Montera av låset från gamla lådan och installera det på den nya. Gå sedan in i appen och klicka på ditt lås > redigerarpennan i höger hörn. Där kan du ändra lådans mått (utsida och öppning).
Om du väljer att avsluta ditt konto och du är den enda administratören för låset kommer du få information om att låset kommer att bli obrukbart. Om låset är trasigt kan det sedan lämnas till återvinning. I övriga fall, säkerställ att någon annan kan ta över låset (se frågan ang. flytt).
Lokala tjänster
Paketleverans
Om Inside The Box inte dyker upp som leveransalternativ hos exempelvis Apotea så kan det bero på att du inte använder samma mailadress som du registrerat på Inside The Box.
En missad leverans kan bero på flera saker:
- Paketet är för stort
- Batterierna är slut (kan ej öppna)
- Leveransen är inte beställd korrekt
I enstaka fall kan budet missa att det är en Inside The Box leverans och då inte lämna paketet inuti lådan. Vi ser allvarligt på misslyckade leveranser och uppmärksammar varje miss i kontinuerlig kontakt med budet.
Det ser olika ut beroende på vilken transportör du väljer, antingen dyker Inside the Box upp som leveransalternativ i checkouten, eller så väljer du det när du ger instruktioner till budet (DHL).
Returupphämtning
För att kunna skicka en retur krävs det att du har en retursedel från Postnord eller DHL. Inside The Box erbjuder i dagsläget endast upphämtning.
Tvätt
Din personliga kemtvättsbutik precis utanför dörren, direkt via din smarta låda! Inte dyrare än vanliga kemtvättspriser. Ge dina kläder bästa behandling. Välj vilka plagg du vill få kemtvättade i Inside The Box-appen, lägg i lådan, kläderna kommer sedan tillbaka rena och strukna, hängda på din ytterdörr!
Priserna är inte dyrare än en vanlig kemtvätt, exakt vilka priser som gäller kan du se via appen genom att klicka på tvätt-ikonen.
Hör av dig till Inside The Box-supporten om du inte blir nöjd med din tvätt! Vi gör alltid vårt yttersta för att du ska känna dig nöjd. Dessutom har Lavatvätt en Nöjd kund-garanti där de gör en omtvätt utan kostnad om du inte är nöjd.
Som vanligt är det kvalitet som går först om vi ska inleda ett samarbete med någon. Vi vet att vi har kräsna villakunder, så därför har vi på Inside The Box testat olika tvätterier runt om i Stockholm och hittade till slut
Lavatvätt som höll måttet med råge. Vi vågar lova att dina kläder faktiskt aldrig varit så rena och fina som efter en tur från din låda och tillbaka. De förbehandlar alla fläckar och tvättar i specialbyggda miljövänliga maskiner. Lavatvätt är effektiva, proffsiga, hållbara och har en väl utbyggd logistiklösning.
Det är faktiskt inte så noga. En vanlig plastpåse med en liten PostIT-lapp/tejpbit för att skriva kod (som man får i appen efter färdig beställning). Det är tvätteriet själva som hämtar tvätten, och de hanterar din tvätt varsamt från upphämtning och levererar tillbaka på galge på dörren.
Skicka paket - med förköpt fraktsedel
Har du sålt en pryl via en sajt för cirkulär handel (såsom Tradera, Blocket etc) och fått en PostNord-fraktsedel. Nu slipper du ta dig till ombudet för att lämna paketet, skicka istället paketet direkt från din brevlåda!
Du beställer upphämtning av paketet via appen.
Nej, du kan sälja din pryl på vilken plattform som helst. Så länge du har fått en fraktsedel från PostNord så kan du få ditt paket upphämtat.
Du får informationen från plattformen där varan sålts. Exakt hur du får informationen skiljer sig mellan olika plattformar. Om ditt paket ska lämnas på PostNord ombud så kommer du kunna beställa en upphämtning.
En upphämtning kostar 29kr.
Till en början så kan vi inte erbjuda upphämtning varje dag. Paket hämtas en dag i veckan. Vilken veckodag beror på vart du bor, exakt vilken dag paket kommer hämtas upp hos dig kan du se i appen under Skicka paket-ikonen.
Ju fler i ditt område som använder Inside The Box desto fler tjänster, transportörer och fler upphämtningsdagar kan vi erbjuda.
Hittar du inte svar på din fråga? Kontakta oss här!
Eller skicka ett mail till support@insidethebox.se